Det bevidste nærvær – at være med sine tanker og følelser

Majbrit Budde Sørensen autoriseret psykolog hos psykologhuset MindMinders

Igennem mit arbejde som psykolog, møder jeg ofte mennekser, der føler sig fanget og styret af deres tanker og følelser. Mennesker, der oplever, at de er slået ud af kurs, og at de har svært ved at finde mening i det, de laver. 

Vi kender det alle sammen, det at blive fanget af en tanke, som kan være svær at slippe og som ofte kan forhindre os i at gøre de ting, som vi egentlig gerne vil, og som betyder noget for os. Det kunne f.eks. være den unge gymnasieelev, som tænker, at hans svar altid er forkerte, og som derfor holder sig tilbage på tidspunkter, hvor han egentlig gerne ville deltage. Eller kvinden med angstfulde katastrofetanker, der bremser hende i at møde nye mennekser, og dermed afholder hende fra at følge sine værdier om sociale relationer.   

Det kan føles både meget indskrænkende og skamfuldt at have disse tanker. Ofte kan vi ovenikøbet slå sig selv hovedet med, at vi slet ikke burde tænke disse tanker. Det er derfor tit et naturligt ønske eller mål, at disse tanker skal forsvinde eller fjernes fra én. 

Accepten

Noget af det, som jeg arbejder med i terapien, er accepten af, at vi ikke kan styre vores tanker eller følelser. Jeg oplever, at det hjælper mig selv og de mennesker, som jeg møder i terapien, at vide, at vi ikke er forkerte, fordi vi tænker dårlige og uønskede tanker, men at dette bare gør os normale.

Men hvad så? Accepten i sig selv fjerner naturligvis ikke ubehaget ved disse tanker. Dét accepten i stedet kan være medvirkende til, er at give os nye handlemuligheder. For når vi nu ved, at vi ikke kan fjerne tankerne med et trylleslag, så giver det os mulighed for at handle på trods af tankerne

Mindfullness-træning af vores opmærksomhed

En måde, hvorpå jeg selv arbejder med dette, er igennem træning af det bevidste nærvær f.eks. igennem mindfullness. Og når jeg skriver træning, er det fordi, at det kræver træning! Når jeg selv eller mine klienter laver mindfullness-øvelser, kan det ofte opleves som meget udfordrende, fordi vi konstant bliver forstyrret og hevet væk af vores tanker. Vi kan måske endda tænke, at vi mislykkedes, fordi vi ikke kan slukke for tankerne imens. Men træningen handler ikke om at lære at slukke for vores tanker, den handler i stedet om at lære at styre sin opmærksomhed. 

Når vi øver os i at styre vores opmærksomhed, øver vi os i at give slip på de forbipasserende tanker og vende vores opmærksomhed tilbage på nuet. Jeg tror alle, der har prøvet mindfullness, inkl. mig selv, har haft oplevelsen af, at man pludselig begynder at tænke på f.eks. aftensmaden i stedet for at rette opmærksomme mod åndedrættet, hvilket er helt normalt. Træningen ligger i at give slip på tankerne om aftensmaden og vende tilbage til åndedrættet. 

Målet er, at vi med det bevidste nærvær, med tiden, kan forbedre vores evne til at være til stede i nuet, og dermed være mindre styret af vores negative tanker.